Creation: Free Design

Verslag

jaapJaap Toorenaar

Café de Haven bleek maandag 20 mei de perfecte locatie voor de ‘reclame-lezing’ van Jaap Toorenaar uit Oude Wetering. De ondernemer en reclamemaker pur sang bracht begin dit jaar het boek ‘Hoe verzinnen ze het’ uit, waarin hij de verhalen over de totstandkoming van de meest bekende reclames uit de doeken doet. Jaap is mede-bedenker van de Calvé-pindakaascommercial met Evert van Benthem. Leuke wetenswaardigheid hierbij is dat de pindakaascommercial met Joop Zoetemelk (uit dezelfde serie) uit de jaren tachtig in onze gemeente is opgenomen. De weg waar-over het jongetje fietst is de Heilige Geestlaan in Rijnsaterwoude.

Tijdens de lezing liet hij een aantal reclamefilmpjes uit de afgelopen veertig jaar op beeld passeren. Foutje, bedankt; Melk. De witte motor; de supermarktmanager van Albert Heijn; Even Apeldoorn bellen; Ik heb nog zo gezegd: geen bommetje, Wij van Wc-eend adviseren Wc-eend; Niet omdat het moet, maar omdat het kan; de zwanen van KLM: voor iedereen heel herkenbaar. Jaap vertelde vermakelijk over de manier hoe deze reclames tot stand zijn komen, de enorme tijd die hiervoor nodig is en dat ook reclamemakers weleens zonder inspiratie zitten. Daarnaast gaf hij tips voor het succes van een goede slogan. Hij vertelde echter niet alles; dan moest je het boek maar aanschaffen. Dat kon overigens direct bij de boekenstand, die Joris Koek van Veenerick daar speciaal voor had ingericht. Het was een inspirerende en gezellige avond, daar aan de Noordkade.